Arbeidsliv

Fra letespill til virkelighet

Endelig fikk vinnerne av PetroChallenge 2015 ta turen til Cambridge og Schlumberger for å lære hvordan olje- og gassleting foregår i virkeligheten. 

- Når vi sitter med et spill som PetroChallenge, har vi bare en skjerm og en mengde tall og å forholde oss til. Etter besøket hos Schlumberger ser vi hvor mye teknologi og ingeniørkunst som ligger bak hvert eneste ledd i oljevirksomheten, fra leting til produksjon, sier Tone Eide Hilmen fra Frogn videregående skole.

Sammen med Aleksander Moe Bergskaug og Stine- Lise Huseby fra Frogn videregående skole vant Eide Hilmen den tiende utgaven av PetroChallenge i november i fjor. Premien var en tur til Cambridge og et besøk hos et av verdens største oljeleserviceselskap.

Innser bredden i ingeniørfaget

På fredag kunne visepresident for forskning, Simon Bittelston, ta imot elevene på Schlumberger, med en innføring i oljeletingens første fase: seismikk.

Bittelston kunne fortelle elevene om en stor utvikling de siste tiårene innen seismikk, der Schlumberger har vært med på å revolusjonere teknologien. Blant annet har selskapet utviklet undervannsroboter som styrer avstanden mellom «streamerne» bak seismikk-skipet, som kan være ti kilometer lange. Med denne teknologien unngår oljeselskapene at kablene går inn i hverandre i tillegg er resultatet av letingen blitt langt mer treffsikkert.    

- Vi har innsett hvor mye man kan drive med som ingeniør i denne industrien, sier Eide Hilmen. 

- Viktig å satse på kompetanse

- Datasimuleringsspillet gir en reell erfaring i hva det vil si å jobbe i olje- og gassindustrien. Elevene får prøve ut ulike oppgaver som skal løses, se hva som kreves av faglig kunnskap i letefasen og hva som skal til for å finne og bore etter olje og gass, sier kompetanserådgiver i Norsk olje og gass, Evelyn Blom-Dahl.

- Fremover er det ekstra viktig å satse på kompetanse. Vi trenger gode realister og teknologer for å forme og utvikle fremtidens løsninger. PetroChallenge er en del av Norsk olje og gass langsiktige arbeid for å gi elever kunnskap og innsikt i industrien, og for å vise anvendelsen av realfag i praksis, sier Blom-Dahl. 

Image